reklama

Krosná a fantázia

Starká, máš tu návštevu! Kričí vnuk, kdesi do útrob domu. Neviem, kde sa podela. Alebo bude v dielni pri krosnách, alebo v záhradke. Starkáá!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Dobrý deň, vitajte.Nevyzúvajte sa, všade je plno nitiekz handričiek a možno by vámaj zima bola. Na Orave je čerstvo, smejú sa jej oči a obzerá si nás. Obstáli sme a ja som sa úprimnepotešila. No, nestojme, dáme si kávičku. Ja by som najprv išlapozrieť tie krosná a koberce, nedočkavo hovorím. Ale hééj, nech sa páči. Môžeme.

Krosná natkanie sú z dreva. Vyrobené ručnea tieto nové, majú zo desaťrokov. Predtým som mala ešte od mojejstarej mamy, hádam mali aj dvestorokov. Boli oveľa väčšie a ťažšie ako tieto. Dedičstvo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V prízemí rodinného domu krosná, rozmery asi 110 krát 120 cm, zabrali skoro polovicu neveľkej izby. Nech som robila čo som robila, krútila sa, „nezmestili „sa mi celé na fotografiu. Iba tak pokúskoch.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Tkáčka sedí za krosnami. Ruky pracujú s člnkom. Prehadzujú ho z prava do lava.

Obrázok blogu

Bilami sa dvakrát pribuchne. Pevne

Obrázok blogu

Nohami na podnožiach sa zíva

Obrázok blogu

Zívanie nohami sa podobá pohybu nôh na stepperi

Obrázok blogu

Zadný návoj, odtiaľ sa tiahne osnova

Obrázok blogu

Spodný návoj, navíjajú sa utkané koberce

Tkať sa nedá naučiť za posedenie. Je to naozaj dedičstvo.Dokonca mi je ťažko utkať zrozumiteľnémyšlienky, pekne ich zoradiť za sebou do slov, vysvetliť odkiaľ a prečo satiahne nitka tade, čo ju posúva, čo robí ruka, noha, aj na totreba potrebnú dávku fantázie. Aj názvy súvisiace s krosnami a tkanímsú fantastické.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak má človek fantáziu, tak mápestrý život, nemusí všetkému hneď rozumieť. Môže si ho skrášliť ako chce.Poukladá pestré farby života pekne zasebou, povymýšľa rôzne kombinácie. Nechystám sa tkať koberce, len radafantazírujem. Zadný návoj, spodnýnávoj, podnože zívajú, brdo, nitelnice, bilami sa pribuchuje. Buch-buch . Tenšie pásiky striedajú širšie, vinú sa z nastrihanýchhandričiek ako farebné myšlienky. Razsa vlnia ako modré more, alebo ako strakaté lístie na jeseň.Utká sa z nich pestrý koberček.

Obrázok blogu
Obrázok blogu


Helena Smihulova Laucikova

Helena Smihulova Laucikova

Bloger 
  • Počet článkov:  485
  •  | 
  • Páči sa:  293x

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu