reklama

Letné leto

Moja mama používala výraz „letná" na všetko, čo bolo spojené s príjemným pocitom akurátnej teploty. Aj na polievku hovorila, môžeš ju už jesť, nie je horúca, je príjemne letná. Včera som povedala vnukovi,  zajtra príde strašný „hic"! „????"  Oči vytreštil ako slivky. A  a  ako strašne vyzerá Hic  a čo robí? A odkiaľ príde a ako dlho tu  bude? Príde aj s kufrom?  Ľutovala som, že som spomenula ten hic:) Letí, letí čo má krídla všetko letí, leto letí. A tak som sa vrátila do môjho detstva, keď leto bolo letné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Malá Magda obedovala za jedálenským stolom v obývačke, lebo v kuchyni mama varila malinový lekvár. Všetko bolo nasiaknuté sladkou vôňou a plniace sa zaváraninové fľaše zavadzali. Okno na kuchyni bolo otvorené. Z vonka bolo počuť vzrušené hlasy detí. Hrali divadlo. Aj Magda si len tak v „kostýme" odskočila na obed. Mala na sebe sukňu z červeného krepového papiera a pod stolom sa jej hompáľali na tenkých, opálených nohách mamine topánky na vysokom podpätku. Líca mala namaľované ako dve červené jablká. Herci musia byť namaľovaní, povedala, keď robili oponu z deky a všetkým namaľovala červené líca.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

*

Dnes sme mali dobrý obed, zapísala si večer do denníka. Hríbovú polievku a palacinky s tvarohom. A nejedli sme v kuchyni, lebo tam mama varila malinový lekvár, ale v obývačke. Včera bol otec na hríboch. Keď prišiel domov, tak sa usmieval od radosti a my sme híkali, že priniesol plný ruksak dubákov, ale otec si poukladal naspodok jedľové šišky a iba na vrchu boli hríby. A jeden tak pekne položil, aby mu trčal iba hnedý klobúčik.

Bolo to krásne, ale teraz keď na to myslím, tak je to ešte krajšie a ani to neviem čo krajšie voňalo, či mamin malinový lekvár, alebo otcove dubáky v polievke.

Na druhý deň sme oberali lipový kvet. Usušíme ho na čaj. Pichla ma včela do prsta. Ani sa jej nečudujem. Sedela učupená v kvete a ja som ju tuho stisla, keď som chcela odtrhnúť kvet. Obidve sme plakali, lebo nás to bolelo a ľutovali jedna druhú. Mama mi priložila na prst rozrezanú cibuľu a zaviazala vreckovkou. Včielke nebolo pomoci, zomrela.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vždy keď oberám lipový kvet, tak na ňu myslím a dávam veľký pozor.

*

Včera som si všimla, že sa už začína červenať jarabina. To je zlé znamenie pre školákov. Polovica leta je fuč.

V polovici leta sme chodili k starej mame. V Chrastí bol majáles. Inokedy sme tam chodili na hríby, alebo sedeli pri potoku a otec mi urobil taký malý mlyn z halúzok, celkom ako ozajstný, len maličký, ale a ja som bola maličké dievčatko. Ujček Ado hral v muzike, na husliach. Muzikanti hrali ako o dušu spasenú a všetci tak aj tancovali. Aj my deti sme tancovali. Pochytali sme sa okolo pása, hlavy dali do kopy a krútili a krútili a krútili sa. Niekto by povedal, že ako besné, ale jedna stará tetka, čo sa len prizerala, lebo ju boleli kolená, tak sa aspoň natriasala od radosti, až si skoro vyliala z pohára pálenku, tak ona povedala, že tancujeme ako o dušu spasenú. Veľmi sa mi páčilo „o dušu spasenú". To je veľmi krásny pocit, keď je duša spasená, pomyslela som si.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V to leto, sme išli ešte raz k starej mame. Zomrel starý otec. Bolo to smutné, ale nám bolo veselo, zapísala si Magda do denníka. Z cintorína sme všetci utekali, lebo sa blížila búrka, rovno na pole, ratovať seno. Bolo by škoda, keby kvôli smútku zmoklo seno, aj starý otec by tak urobil, ani by si klobúk z hlavy nesňal. Stará mama vyzerala ako čierna vrana v šatke a moja mama, ako mladá čierna vrana v šatke, iba nos nemala ako zobák, ale takú gombičku, aj ja mám takú. Všetci tí, čo sme tancovali v Chrastí, sme teraz hrabali seno po pohrebe, ako o dušu spasenú. Kto bol smädný, tak sa napil vody z bieleho vedra, čo mal naboku modré nezábudky a dnu strčenú veľkú naberačku. Voda bola z horskej studničky čistá a studená ako ľad. Mame sa zošuchla šatka z hlavy, keď sa otočila ku mne a zakričala, nepi takú studenú vodu, nechaj si ju zletnieť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Leto a prázdniny sa mi zdali v detstve veľmi dlhé a pestré a teraz sa mi zdá, že všetko len letí, letí , nemá krídla, leto letí, tak ho chyťme:)

Helena Smihulova Laucikova

Helena Smihulova Laucikova

Bloger 
  • Počet článkov:  485
  •  | 
  • Páči sa:  293x

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu