reklama

Premeny starých materí

„Stará mater“. Nie je to najkrajší prívlastok pre starú mamu, babičku, omamu, či naďmamu.  Na prvé počutie znie expresívne, ale na dedine, za čias keď moja mama bola dievčatko  /r.l9l9/ sa im vykalo, mali rešpekt v rodine, ich slovo i práca mali veľkú váhu. Táto kategória žien je v živote rodiny nenahraditeľná.  Vždy bola a aj bude. Vzťah medzi starými rodičmi a vnúčatami je neviditeľná  niť života a nedá sa pretrhnúť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Zajtra pôjdeš k starej materi, zavarujú ťa, my musíme ísť s mamou skoro ráno na lúky, hrabať seno. Stará mať mali doma robotu, ale boli doma a tak vše nazreli, čo robí Milka /moja mama /či nešla k studničke, alebo sa nezatúlala v hore. Či nie je hladná, alebo smädná sa vôbec netrápili. Keď bude hladná, pribehne sama.

 Moja stará mama z Lazov, nebola na prvý pohľad láskavá, rozprávková stará mama. Obrázok starej ženy, ako sedí na prahu dreveničky s prútikom v ruke a zaháňa sliepky, aby sa jej nepchali do kuchyne mi dotvára jej hrubý hlas: Idééš ho! Na hlave vždy nosila šatku, neviem ani akej farby mala vlasy, ale asi čierne, lebo mala také jemné čierne fúzky. Ak nevedela čo povedať, tak povedala: “ťaj, jaj, jaj, no toto! Nemali sme sa veľmi o čom rozprávať, ale vedeli sme v letný podvečer spokojne, ticho sedieť na priedomí a pozerať sa na tancujúce svätojánske mušky, či na hviezdy. Ona ani netušila, ako ma tie spoločné chvíle poznačia na celý život a že ma vlastne vychováva. Celý deň pracovala a toto bola jej jediná chvíľka oddychu, aj to som vnímala. Mala som ju rada, ale nikdy som je to nepovedala. Trošku sa na ňu podobám.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Raz sa z malej Milky stala tiež stará mama. Moja mama, ako stará mama bola veľmi bojazlivá a opatrná. Na rozdiel od predchádzajúcich generácií starých materí, akoby stratila istotu. Staré neplatilo a nové jej bolo vzdialené. Svoje detstvo prežila v inom čase, priestore, spoločenskej klíme a jej vnuk už vyrastal za iných podmienok. Jednoducho doba sa zmenila a tak sa musela prispôsobiť aj stará mama. Snažila sa. Ja som jej výchovu ako dieťa nevnímala, vnukovi – môjmu synovi išla na nervy s neustálym, daj pozor, kde ideš, počkaj, jedol si, nie si smädný?! Zodpovednosť ju tak zviazala, že sa z nej nikdy nevymanila do voľného a prirodzeného vzťahu s vnukom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 A ja, ako stará mama, idem aj sama sebe na nervy s neustálym:“ Stoj, nechoď, napi sa, zjedz, sú v tom vitamíny, nie, čokoládu nie, jablko áno, nie keksíky, áno cereálny chlieb, áno, nie. To nie je zdravé, toto je zdravé". Je pravda, že „to“ nie je môj spôsob výchovy, ja len pokračujem a rešpektujem smer, ktorý určili rodičia. Aj ja by som sa občas šmarila na zem byť na jeho mieste a zakričala niééé:)

Nemusíme si mi dvaja s vnukom desaťkrát za deň hovoriť, že sa máme radi, lebo obidvaja to vieme. Náš vzťah je inštinktívne založený na: “ja pán, ty pán“ a v skutočnosti moja ne-výchova spočíva v zmesi lásky, starostlivosti, vzájomného rešpektu, úcty a snahy o vytvorenie pokoja a harmónie, podobne ako to prirodzene vycítila moja jednoduchá stará mater. Ibaže mi vnúčatá nevykajú, volajú ma starká Hela. Zatiaľ výsledky mojej výchovy vidím iba ja, niť je neviditeľná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Dnešné staré mamy nevyzerajú, ako staré mamy voľakedy. Vyzerajú mlado. Prekvapujúce je, že rovnako veľa a dlho pracujú, ako pred sto rokmi. Neustále naháňajú čas, ale to nejde, lebo čas chytíme len vtedy, keď stojíme. Nemôžu zabrzdiť a tak energicky šliapu na plyn, aby vybrali vnúča zo škôlky, bežia s "hrncami" za svojou matkou, čo si zlomila ruku a tiež ich potrebuje. Večer skypujú s vnučkou v Prahe, či v Austrálii. Občas si vzdychnú, dajú si dva deci červeného, alebo čokoládu a vyložia nohy na stôl. 

 A niektoré len tak sedia a pozerajú do tmavej noci a keď padá augustová hviezda potešia sa. Narýchlo nevedia, čo si okrem zdravia želať, veď sa im vlastne splnilo všetko po čom túžili. Veď áno, získať status starej matere, nie je v našej moci, je to vo hviezdach, musíme počkať, keď naše dieťa bude mať dieťa. Všetko chce svoj čas. Ale na druhej strane, ak „mladí“ dlhodobo len plánujete, plánujete a odkladáte rodičovstvo, môže sa stať, že vám cez prázdniny nebude mať kto zavarovať deti. Tak ma napadlo, ktože nám, starým materiam, na starosť košieľku operie?

Helena Smihulova Laucikova

Helena Smihulova Laucikova

Bloger 
  • Počet článkov:  485
  •  | 
  • Páči sa:  293x

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu