reklama

Povstanie a lieskovce

V ten rok 1944  bol koniec  augusta veľmi pekný a slnečný. Lieskové orechy dozrievali a boli veľmi veľké.  Položila som si zopár na kameň a druhým  ich rozbila. Mali bohatú,  sladkú mliečnu šťavu a dlho som ich držala v ústach, vychutnávala ich zrelosť, spomínala moja mama. Keď som bola dieťa povstanie sa mi vždy spájalo s lieskovcami.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Matej, prezývaný z Múru, bývali v múranom dome, nie v drevenici, vysadil moju mamu s mojom sestrou v perinke /ja som ešte nebola na svete/ na rebriniak. Matej bol hluchý ako peň, nepočul približujúcu sa frontovú streľbu, tak sa ani nebál a stále sa usmieval. Kone niektorá z armád zrekvirovala a tak rebriniak ťahali voly. Mateja neposlúchali a vliekli sa úvozom z dediny smerom do hory, do bezpečia. Otec aj ostatní chlapi z dediny boli preč, ostalo len zopár starých ľudí, ktorým bolo jedno čo sa bude diať, zo svojho nebudú utekať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na voze sedeli ženy s deťmi. Mama držala malú Hanku v náručí a keď začula za chrbtom streľbu, nemala sa kedy ani báť. Inštinktívne si ľahla na dno voza a stískala malý, živý plačúci balíček. Raz mi povedala, že keby ich chceli naozaj postrielať, tak by ich trafili. Aj ľudia v dedine prežili prechod vojska. Augustová noc na Liptove býva chladná. Ohník si nezaložili, aby ich nebolo vidieť, prežili ju v tichu hory a v nádeji na blízky koniec vojny. Mama ležala pod lieskou a občas si rozbila lieskovec, vychutnávala ho ako o život. Len moja sestra nemá rada lieskovce a nerada chodí do hory, hoci sa narodila pod Kriváňom .

Helena Smihulova Laucikova

Helena Smihulova Laucikova

Bloger 
  • Počet článkov:  485
  •  | 
  • Páči sa:  293x

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu