reklama

Eva Nová

Včera som bola v kine. V takom malom,  kde hrajú veľké filmy. Nechodím často do kina, ale na slovenské chodím.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Ak ste videli ukážky z filmu Eva Nová, tak to je slabý odvar, choďte sa pozrieť, akú má ten film silu. Každá žena je vlastne „Eva“ a často v živote začína od - nova, napadlo ma, keď som rozmýšľala o názve filmu, či je v ňom niečo zašifrované.

 Aj by som vám porozprávala o čom to je, ale nie som taká dobrá rozprávačka, jednoducho vidieť je lepšie, príbeh je jednoduchý a silný. A viete, ako to je, čím je niečo jednoduchšie, tým sa to ťažšie vysvetľuje. 

 Stará herečka, alkoholička, nie vzorná matka, pýcha i hanba rodiny. Staré hriechy, nové zlyhania, sila i slabosť. Oblečená do nahoty života, v kvietkovaných šatách, na ceste s kufrom na kolieskach, hľadajúca ani neviem čo , ale asi nový začiatok. „To má byť odteraz zmyslom môjho života, že nebudem piť?!“, opýtala sa Eva v protialkolickej liečebni. Áno, môže to byť zmyslom života, odpovedala lekárka. Môže to byť začiatok nového života.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Herečku hrá Milka Vášáryová a jej rovnocenným partnerom vo filme je podľa mňa oko kamery a duša kameramana Jána Meliša. Minimum slov, maximum vypovedaného očami, mimikou, celou tvárou, gestami. Skvelá dvojica. Milan Ondrík bol taký dobrý, že bol celkom ako živý, veď viete ako to myslím:) Marko Škop, režisér, už si toto meno zapamätám ako novú nenápadnú značku kvality. Aj ostatní herci boli dobrou a rovnocennou súčasťou tímu. Normálne a prirodzene ar-tiku-lovali, bolo im rozumieť. Hudbu si nepamätám, iba zvuky. Kvapky dažďa na okennej rímse lacného hotela, klopkanie topánok, tečúcu vodu. Pôsobivé.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Záverečná scéna. Eva si chytila nos a celá sa ponorila do vody, v malom modrom bazéniku , akoby chcela zmyť nepekné nánosy a naplaveniny času a vyjsť čistá. Aj ja som s ňou zadržala dych. Neprekvapilo ma, že jej dospelý syn, ktorého opustila žena aj deťmi a začala nový život, tak ako kedysi jeho matka dala prednosť životu herečky, to spravil tiež a ponoril sa do vody. Tie nekonečné dlhé sekundy ponorenia sa až na dno a nie a nie sa očistiť od bolesti a zlosti na matku, až po okamih ako mu Eva drží hlavu nad hladinou, boli vyslobodením. Doslova, lebo aj jeho život bol na dne, rovnako ako jej. Nečakala som, že svoju mamu znovu ponorí pod vodu a bude ju držať tak dlho, až som ani ja nemohla dýchať. Nakoniec syn podržal svoju matku nad vodou. Eva, stratená matka sa vynorila z vody, stála pevne a objímala svojho nájdeného plačúceho syna. Zúfalo si ho tisla k prsiam ako novorodeniatko, hladné po láske, istote, akoby mu chcela nahradiť ten stratený čas, v ktorom hrala iné životy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 A potom bola na plátne tma. Tma ako súčasť filmu. V hľadisku sme ticho sedeli ešte dlho, aj keď sa rozsvietili svetlá.

Helena Smihulova Laucikova

Helena Smihulova Laucikova

Bloger 
  • Počet článkov:  485
  •  | 
  • Páči sa:  293x

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu