reklama

Farebné spektrum staroby

Staroba obyčajne nie je ružová, ale ani čierna. Medzi týmito krajnými farbami sa nachádza spektrum pekných farieb, neraz v kontraste s vekom. Prežívanie staroby je veľmi individuálne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

 Vošla som do pomerne veľkej miestnosti, asi ako školská trieda. Okolo stien boli umiestnené stoly a stoličky. Na stoloch rozložené ručné práce. Klbká, drôtiky, ústrižky látok. Porozkladané šálky na kávu a čaj, pestré farbou, veľkosťou i tvarom vytvárali pocit domova. 

 Cukornička po pani Milke putovala okolo stola. Minulý týždeň odprevadili Milku na poslednej ceste. Cukornička okolo stola- la-la, na koho to teraz padne, napadlo ma. Nik neriešil svoju existenciu. Načo aj. Všetci vedeli svoje. A pokiaľ ich nič nebolelo, dokonca aj keď bolelo, žili najlepšie ako sa dalo. Hlavy žien sklonené nad ručnou prácou, vyzerali ako odkvitnuté púpavy. Šedivé hlavy, z ktorých čas kdesi odvial farbu a zdalo sa mi, že aj starosti. Rozdali čo mali, ba aj zlaté retiazky a v starobe našli zvláštny druh bezstarostnosti, podobnej ako majú deti. Je pravda, že niekto tú zodpovednosť za nich prevzal.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Maminu hlavu som spoznala okamžite. Zahanbila som sa za svoj účes, na rozdiel odo mňa, tak ako celý život mala „urobenú hlavu“. Mama, každú prácu povýšila na niečo čo malo obrovský význam. To je jedno či umývala okná, alebo varila. Vytvorila nadhodnotu, ktorú ja nikdy nedokážem vytvoriť aj keď varím a umývam okná rovnako dobre. Aj teraz som cítila radosť, záujem a niečo nedefinovateľne obdivuhodné v jej činnosti. Sústredene prepletala farebné bavlnky okolo drevenej osnovy, akoby to bola tá najdôležitejšia práca na svete.

 Rukami sa podoprela o stôl , prihladila si pracovnú zásterku a sťažka vstala. Vytreštila som oči a „prečítala“ zásteru. „Pekná som, dobrá som aj variť viem“. Jej kamarátky sa chichotali nad mojim údivom ako školáčky a prikyvovali a opakovali, že veď je to pravda. Čo sa to s tou mamou porobilo, pomyslela som si. Akoby chytili nový dych. Vyzerala bezstarostne, sebaisto, pokorne, krehko a múdro. Vždy bola skôr uzavretej povahy a okrem rodiny si všetkých držala s relatívnym odstupom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Tak ideme, opýtala sa? Ak si nachystaná môžeme, odpovedala som. Dobre kúpte, povedal vrátnik, keď som zapisovala mamu, že ideme do mesta kúpiť topánky. Jasné, že chcela, aby som jej dala staré topánky do opravy, že je ich škoda, sú pohodlné, vychodené ako papuče. Aj som našla opravára, ale akosi sa nemal k činu a poradil, že za opravu by som zaplatila toľko, ako za nové .

 Veď ma nemusíš pripútavať, čo sa mi už môže také hrozné stať, zasmiala sa a sadla si na predné sedadlo auta, ako kráľovná. Barlu držala ako žezlo. Zaplatíš pokutu, smiala som sa? Niéé, pôjdeme radšej do cukrárne, ak to stihneme do večere. A čo máte? Neviem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 To je ale topánok a tie krásne ridigle /kabelky/, zhíkla mama. Aj Ty si vyber niečo, povedala mi, poznajúc moju slabosť na ridigle. Včera som tu bola a poobzerala sa, tak tu si sadni a ja idem doniesť tie topánky. Hneď som vedela, ktoré sa jej páčia. Len, aby mali moju veľkosť a aby mi boli dobré. No? Výborné! Mamine nadšenie a radosť sa preniesli aj na predavačky . Usmievali sa ňu, akoby bola ich dlhoročná a obľúbená zákazníčka, alebo stará mama.

 Pravdaže má aj svoje horšie, šedivé až čierne dni, ale to má každý človek a ak ich ešte nemal, tak ich bude mať. Patria k životu. Naša mama sa pohybuje v letovej hladine 93 rokov. Veľmi vyrovnane. Nebojí sa pádu ani dole, ani hore.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Prežívanie staroby je veľmi individuálne a ktovie, či predchádzajúci spôsob života ovplyvňuje starobu. Zrejme áno. Samotná staroba je relatívna. Sedemročnému sa tridsaťročný zdá veľmi starý a sedemdesiatročnému sa zdá tridsiatnik veľmi mladý. A pre matky sú ich deti stále deti, aj keď majú sedemdesiat a šedivé hlavy, ako ja. Neviem či si mama uvedomuje, že sa stále od nej učíme a čo nám dáva, aj keď si myslí, že už nič nemá. Áno, naučiť sa starnúť na to potrebujeme dobrý vzor.

Helena Smihulova Laucikova

Helena Smihulova Laucikova

Bloger 
  • Počet článkov:  485
  •  | 
  • Páči sa:  293x

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu