reklama

Mamin odvar

V regáloch  lekárne  bolo množstvo škatuliek s liekmi,  vitamínmi,  čajmi, mastičkami, kvapkami do nosa, od výmyslu sveta. Všetko na prechladnutie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Na najvyššej poličke dominovala , ako kráľovná matka, veľká tmavomodrá dóza so zabrúseným hrdlom. Fascinovane som na ňu pozerala. Ja ju predsa poznám, tú staromódnu dózu, len neviem odkiaľ.

 Máte cibazól, roztržito som sa opýtala mladej magistri. Moméént, pozriem sa do registra liekov, zaštebotala, asi je nový, ešte som o ňom nepočula. Chvíľu som bola v zlomyseľnom pokušení nechať ju hľadať. Nehľadaj, opak je pravda, liek je starý, dávno sa nevyrába, neviem prečo som si naň spomenula. Možno mi ho pripomenula tá staromódna modrá sklenená dóza. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Mohol by to byť prastarý otec paralénu, laicky si myslím, že patria do jednej rodiny. Stará mama Vera, Tvoja predchodkyňa v lekárni, tá by ho mohla poznať. Poďakovala som sa za informácie o nových liekoch „na chrípku“, zaplatila, tridsať dvakrát kýchla, utrela si nos a išla domov. Muž mi uvaril čaj. Ľahla som si do postele a v príjemnom polospánku som počula jeho hundranie, že to mám zato, že chodím po dome bosá. Nechceš ísť k lekárovi? Aj som chcela povedať, že zajtra uvidím, ale som nemohla, lebo som zaspala.

 *

 Otvor ústa dám Ti chrústa, povedala mama a zašibrinkovala mi pred nosom malou lyžičkou. Vyplaz jazyk. Nóó, zajtra pôjdeme k pánovi doktorovi . Možno preto, že som ho volala ujo doktor, považovala som ho za rodinu. Bol veľmi láskavý človek a ja som si veľmi dlho myslela, že sa volá ujo Cibazól, akosi sa mi to s nim spojilo. Poznal celú našu rodinu takú neobyčajne obyčajnú, akých bolo v malom meste väčšina. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Teraz nás pozoroval z poza okna. Čakáreň bola prázdna. Vyplaz jazyk, áno hrdlo je zapálené. Už môžeš zavrieť ústa, ja nič, lebo som bola taká fascinovaná krásnou modrou dózou , položenou na polici, že som zabudla zatvoriť ústa. Vidím, že sa Ti páči, zasmial sa. Odsypal z nej zopár tabletiek, zabalil a mama si ich odložila do tašky. Ak by teplota stúpla, dajte malej Cibazól.

 Cestou domov, sediac na malých sánkach v kožušinovom fusaku, opretá o drevené operadlo som pozorovala mamine čižmičky, ako robia v hlbokom snehu peknú cestičku. Zdali sa mi obrovské. A ešte si pamätám mamine ruky za chrbtom, v strakatých palčiakoch a napnutý špagát zo sánok. Hijó, hijó zakričala som a moja mladá mama sa dala sa do behu. Na chvíľu zastala, otočila sa, pomaly cúvala a ťahala sánky. Už ti mušky ožívajú, to je dobre, zasmiala sa. Líca mala červené , vietor jej občas hodil za hrsť jemného snehu na kabát a mne na fusak. Aj lem kabáta mala od snehu. Si pocukrovaná, pocukrovaná, aj ja som pocukrovaná, vyspevovala som. Sladkosť v duši.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Ležala som v teplej posteli, oblizovala „pálený cukor“, občas zapraskalo drevo, z hrnčeka na kraji piecky sa vznášal obláčik pary, ako z lúky po letnom daždi. Mama sedela pri mne, vystrihovala mi z papiera stromčeky, čo sa držali za ruky, donekonečna mi čítala rozprávku , ktorú som chcela. Teplo, čaj, pokoj, pocit bezpečia , to je liek na nezaplatenie .

 Ja, keď kašlem , tak mi doteraz pomáha „pálený cukor“ . Je to skaramelizovaný cukor , med, citrónová a cibuľová šťava. Všeličo sa dá kúpiť v lekárni na predpis, či bez predpisu, aby sa nám uľavilo. Ale toto sa nedá nikde kúpiť. To je taký všeliek zadarmo. Keď sme chorí na tele, či na duši najviac potrebujeme mamin všeliek, alebo aspoň jeho odvar. Môj muž verí maminmu cibuľovému čaju a na nohy namočené v horúcej slanej vode, lebo keď prišiel v zime, ako chlapec s premočeným nohami, tak mu ich mama strčila do horúcej vody a vždy ho choroba prešla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 *

 Škriabe ma v hrdle, povedal ráno muž a odhryzol si z cesnaku. Uvarím Ti čaj, povedala som. Nemohla by si mi uvariť cibuľový , moja mama, keď mi ho uvarila, ten mi vždy pomohol. Uvarím, povedala som. Nemôže byť ako od mamy, ale je to dobrý odvar .

Helena Smihulova Laucikova

Helena Smihulova Laucikova

Bloger 
  • Počet článkov:  485
  •  | 
  • Páči sa:  293x

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu