reklama

Rešpekt času

Hodinky  pôsobili staro, neligotali sa, mali ošúchaný kožený remienok. Neviem či boli lacné, alebo drahé, ale otec ich mal rád a zdalo sa mi, že bol na ne hrdý.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

 Držal ich pri uchu a sústredene načúval. Nejdú, povedal mi. Pozri, ručičky stoja. Pomýlil si sa, nožičky im nejdú. Alebo chodia na ručičkách?! Aha, jedna ručička je kratšia ako druhá, možno preto nejdú. Otec sa zasmial a povedal, ak počuješ tik-tak a ručičky na hodinách sa pohybujú, tak idú a merajú čas. Aj som sa chcela ešte na všeličo opýtať, ale otec povedal, že však raz na to prídem sama, že mám čas.

 Možno preto som zo zvedavosti rozobrala veľký červený budík, ale okrem koliesok a pružiniek som tam nič zaujímavé nenašla. O kohútovi, čo ma pravidelne budil kikiríkaním, som si dlho myslela, že je na kľúčik. Niekto ho určite naťahuje tak, ako stará mama kukučkové hodiny v kuchyni a kiko má v sebe kolieska, pružinky, ako ten červený budík. Pri nedeľnej polievke mi stará mama toto nepotvrdila a povedala, že u kika si nič mimoriadne nevšimla, ale že určite vedel ako beží čas.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stará mama nenosila hodinky na ruke, ale to, že čas má svoje pravidlá vedela veľmi dobre, a rešpektovala ho. Nikdy sa neponáhľala, nebola otrokom času, bola naladená na správny čas dňa a noci, striedanie ročných období. Moja stará mama, ani mama v skutočnosti hodinky nepotrebovali. Ani náš pes nepotreboval hodinky a presne vedel kedy a čo. Mal neviditeľné hodinky zamontované v sebe. Ani ja nenosím hodinky, ale rešpektujem čas. 

 Čas má spoločné s peniazmi to, že keď máme veľa času, tak ho vlastne nepotrebujeme a peniaze tak isto. Z času sa nedá vyzuť ako z malých topánok. Niekedy ssyčí ako had, nedá sa pred nim ukryť. Niekedy je ako detský vláčik, veselo si píska, ale zastaviť sa nedá. Občas sa mi zdá, že čas počujem v pomalom, nostalgickom halgató, ako kedysi hrali cigáni nadránom vo vieche u Františkánov, alebo v šume lesa, či pri tečúcej rieke. Niekde vo mne je zasiata nezábudka času, ako v tieni pri potoku. Občas pekne zakvitne a niekedy sa mi zdá, že v tej nezábudke je ukrytá nebezpečná časovaná bomba. Mám svoj vlastný čas, skrytý v sebe. Som vo vleku vlaku času.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Všetci sa vezieme časom ako vo vlaku. Lístok dostaneme len raz, pri narodení ako dar, spiatočný neexistuje. Kto je ten výpravca, čo nás pošle do života, ktovie.Do cieľa prídeme v rovnakom čase, či sedíme v prvom vozni, alebo v poslednom vagóne vlaku. Nie je jedno, či sa vezieme v luxusnej triede , alebo v štandard triede, alebo stojíme natlačení v uličke, alebo dokonca niekto aj po kľačiačky, ale vezie sa. Nie je to podľa zásluh, jednoducho to tak je, ale zábava v uličke môže byť oveľa lepšia, ako v luxusnej triede. Ak sme už vo vlaku, tak sa držme. Možno záleží s kým zdieľame cestu a ako sa pozeráme na to, čo vidíme z okna času.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mnohí z tých , čo sme spolu nastúpili do vlaku života, už vystúpili. Zbytočne zavčasu, ale na druhej strane, keď si na nich spomeniem , tak tí žili tak intenzívne, že niekto to nestihne ani za dva životy. Je pravda, že nedodržovali skoro žiadne predpisy . A keď ich vlak strácal na rýchlosti, nenechali sa len tak vliecť časom za pačesy a na najbližšej zastávke vystúpili. Neprišli do stanice staroba, ako ja. Aj mi je určitou úľavou, že ak už vystúpili, tak ma budú čakať. Len mi je niekedy smiešne, že oni už nebudú starnúť a ktovie, či ma spoznajú. Aj to mi je čudné, že som už staršia ako môj otec.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od kedy rešpektujem čas ako svojho súputníka, tak sa mi zdá, že aj on ma viac rešpektuje, lebo som ho prekukla a nepovažujem ho za svojho nepriateľa, skôr naopak. Nemá zlú tvár, možno ja som čas. Želala by som si, aby ma mal rád a bol ku mne zhovievavý. Občas sa ho snažím oklamať farebnými tričkami, farbou na vlasy, či prekabátiť veselým šálom. Nemá nič proti tomu, lebo vyzerá mladšie. V skutočnosti sme rovnako starí. Vieme o sebe všetko. O svojich radostiach i starostiach. Rovnako zabúdame i spomíname rešpektujeme sa. Minule mi povedal, že som jeho nezábudka času. Gavalier.

 Pri okrúhlych výročiach mi blízki hovoria: Nechcela by si pekné hodinky? Aj trochu zaváham, lebo som márnivá osoba, ale nechcem. S veľkým rešpektom kašlem na meranie času:) Možno tie staré od otca, keby som mala, tak by som v nich našla skrytý čas detstva.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Helena Smihulova Laucikova

Helena Smihulova Laucikova

Bloger 
  • Počet článkov:  485
  •  | 
  • Páči sa:  293x

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu